Geschiedenis

Hoe Afrikaans naakt werd gebruikt tijdens kolonisatie

Face2face Africa. De kolonisatie van Afrika door de Europese grootmachten, te beginnen met de Portugese verovering van Ceuta in het begin van de 15e eeuw tot de Scramble for Africa in de 19e eeuw, is uitgebreid besproken. Het is onlosmakelijk gekoppeld aan de trans-atlantische slavenhandel.

De periode van kolonisatie van Afrika staat bekend om de mensonterende activiteiten op het Afrikaanse continent, maar ook in Europa en de Amerika’s. Boeken zijn geschreven en worden nog steeds geschreven in een poging om de geschiedenis te documenteren en de schade die is aangericht aan het Afrikaanse ras en daarmee de algemene balans en voortgang van de wereld als geheel, aan te pakken.

De redenen die de kolonisatie van Afrika motiveerden, waren de overvloed aan grondstoffen zoals koper, katoen, rubber, palmolie, cacao, diamanten, thee en tin, die de essentie van de Europese industrie vormden. Er was ook behoefte aan een nieuwe markt voor de producten die in Europa werden geproduceerd en het Afrikaanse continent was (en is nog steeds meestal) een populair stortterrein.

Een andere reden die heeft bijgedragen aan de aanwezigheid van Europeanen in Afrika waren zendingstaken. Zendelingen uit met name Portugal, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland kwamen om de lokale bevolking te bekeren in het christendom. Sommigen van hen bleven trouw aan hun missie, terwijl anderen meehielpen bij de koloniale uitbuiting van de mensen.

Inheemse vrouwen
Een andere over het hoofd geziene reden die tijdens de koloniale periode als een bron van motivatie voor vrijwilligers uit Europa diende, is de belofte van ‘promiscue’ en ‘gemakkelijke’ inheemse vrouwen. Ansichtkaarten die in deze periode naar Europa werden gestuurd, bevatten meestal (opvallend) naakte of semi-naakte Afrikaanse vrouwen en meisjes in verleidelijke en uitnodigende houdingen. Deze ansichtkaarten gingen over de Europese mannelijke fantasie dat Afrikaanse vrouwen, in tegenstelling tot hun vrouwen in Europa, seksueel wellustig waren om vrijwilligers naar Afrika te lokken.
De weergave van de ‘primitieve’ seksualiteit en ‘promiscuïteit’ van de Afrikaanse vrouw was een steunpilaar voor een schadelijk stereotype beeld.

Diaspora
In het buitenland leden de slaven die uit Afrika werden genomen hetzelfde en een nog erger lot. Sommigen werden verkracht door slavenhouders en onder andere gebruikt als seksslavinnen en amusement. In zijn beroemde 17e-eeuwse olieverfschilderij Rape of the negress legt de Vlaamse schilder Christiaen van Couwenbergh de verkrachting van een zwarte vrouw vast door drie blanke mannen.

Nadat de slavernij was afgeschaft, ging de verkrachting en aanval op zwarte vrouwen en meisjes zowel thuis als in de diaspora verder. Volgens het Blackburn Center is ‘het seksueel geweld van zwarte vrouwen en meisjes niet ten einde. De misdaad van verkrachting was gebruikelijk, maar vanaf het einde van de burgeroorlog tot de jaren zestig werd geen enkele blanke man in de VS veroordeeld’ in Amerika. Volgens hen worden zwarte meisjes en vrouwen nog steeds beschouwd als hyper-seksuele wezens en worden ze niet geloofd wanneer ze seksueel misbruik melden.

Tegenwoordig werken de Verenigde Naties samen met andere instanties aan het verminderen van seksueel geweld over de hele wereld door bewustwording te bevorderen, de coördinatie en verantwoording te verbeteren en de inspanningen van het land te ondersteunen om seksueel geweld te voorkomen en effectief in te spelen op de behoeften van slachtoffers.

Reacties

Geef een reactie