Afrikaanse Paradoxen

Afrikaanse paradoxen: deo en karité

Mart Hovens. Bijna niemand koopt nog sigaretten: het is slecht voor de gezondheid, het is verslavend door de nicotine. De verkoop van bewerkt voedsel loopt ook langzaam terug: het is slecht voor het milieu en de gezondheid, het is verslavend door teveel suiker, vet en zout. De verslavende stoffen worden door de industrie bewust erin gebracht.

Ik voorspel dat het met cosmetica dezelfde kant op gaat. In huidcrèmes worden bewust zuren ingebracht die de huid uitdrogen (zodat je de volgende ochtend weer…), bacteriedodende zepen zijn ongezond (huidbacteriën beschermen tegen ziekteverwekkers), en deodoranten verstoppen de huidporiën (zodat je niet meer zweet en dus geen warmte reguleert) en doden de huidflora (die je beschermt). Omdat je het verondersteld probleem van je huid niet oplost (of zelfs verergert) ga je steeds meer ervan gebruiken.
Veel cosmetica bevatten palmolie. Dat komt uit Azië (Indonesië, Maleisië) maar steeds meer producenten wijken uit naar Afrika (Congo, Liberia, Sierra Leone) waar het nog ongerepte regenwoud kaalgeslagen mag worden om grote plantages aan te leggen.
Ook in Afrika verkoopt bijvoorbeeld Unilever met slimme marketingtechnieken steeds meer luxe producten als deodorant en cosmetica. De marktstalletjes liggen er vol mee. Het gevolg is dat er daardoor minder eigen producten als karitézeep geproduceerd worden en dat er minder geld overgehouden wordt voor het kopen van nuttige producten als voedsel en medicijnen.
Terug naar de natuur dus, zeker in Afrika.

Reacties

Geef een reactie